K-REPORT MOBILE 2.0

Diskuse K-report: Historické motorové, parní a elektrické vozy

Dolu v
Archiv

Témata Úvod


Přednosta#3500@31.8.2020 22:11:47 >>Motoráčku - tak to jsi úplně mimo, protože tam byla spousta Mirků...a také jedna Mirka ::rofl::


Kuřil_p#2602@01.9.2020 0:43:08 >>Jednonárazníkové kolejové autobusy ČSD


Colonel32#1429@01.9.2020 20:08:24 >>Koukám do literatury a zjišťuji, že CDv 5, který byl na K-reportu loni na podzim inzerován už se stihl přestěhovat do Pradubic.


Ohnivý_mrak#13@02.9.2020 13:39:21 >>Kuřil p:

Otázka je, co teda selhalo. Ten papoušek je z těch vozidel nejnovější a nejmodernější technika ::rofl::::biggrin::::rofl::::biggrin::
Nejosvědčenější je z té soupravy ten věžák, ale nejsem si jist, jestli to celé není pro něj moc velká zátěž ::biggrin::::rofl::


rosta.k2#354@07.9.2020 6:33:27 >>Křimovský Hurvínek v sobotu v Litoměřicích.::fotic::


(Příspěvek byl editován uživatelem rosta.k2.)


Alumin#73@27.9.2020 19:21:05 >>Dobrý večer,

mám otázky k interiéru M131.1. Aká tabuľka bola z výroby na vstupných dverách do WC a aké boli vnútri na WC?

A boli na vozňoch dodávaných na Slovensko interiérové tabuľky v slovenskom jazyku? Prípadne to bolo príležitostne menené priamo v depách? Videl som tabuľky "Nefajčiari", "Zákaz fajčiť" alebo "Najvyššia rýchlosť 60 km/h". Samozrejme môžu pochádzať z vežiakov dodaných pre SŽ alebo čohokoľvek iného. Tabuľka "Prodlévati na plošině ... jest zakázáno" mala slovenský variant?

Ďakujem za reakcie


E499001#3445@27.9.2020 20:00:55 >>Jakub, predpokladám, že minimálne na vozňoch II.série boli vnútorné štítky smaltované - biely podklad a červené alebo červenohnedé písmo s orámovaním. Na wecku bolo označenie OO. Federálny predpis hovorí, že vozidlá sa popisovaly jazykom tej časti štátu, do ktorej boli dodávané. Čiže na Slovensku po slovensky. ::wink::


Johny11#3961@27.9.2020 20:04:29 >>Federálny predpis hovorí, že vozidlá sa popisovaly jazykom tej časti štátu, do ktorej boli dodávané. Čiže na Slovensku po slovensky.

Ovšem když se stojednatřicítky přestaly vyrábět (1956), chybělo do federalizace ještě 12 let...


E499001#3447@28.9.2020 9:18:25 >>To je pravda, nicméně už na výrobních výkresech je o tom zmínka.


Motoráček#1619@30.9.2020 18:48:22 >>Tabulky byly pochopitelně vo Slovenčine.
Miest na sedenie / na státie; Nefajčiari (z venku) Zákaz fajčit! (uvnitř), atd. Tak to šlo z výroby. To samé i venkovní nápisy. Uvnitř na WC bylo 00. Vše provedeno ve smaltu. Gravírované tabulky byly zavedeny v ŽOS Šumperk v roce tuším 1966. Nicméně jsem někde viděl papír, kde se ze Studénky dotazují na vedení ČSD, zda u montovaných vozů M131.1 mohou být užité místo smaltovaných tabulky frézované. datováno to bylo 1955 - tedy výroba druhé série v plném proudu.



E499001#3455@30.9.2020 21:06:32 >>Asi tak Oldo. Vzhledem k tomu, že naše červená krabička strávila celý svůj život na Slovensku, zachovaly se i tyto štítky.::wink::


Alumin#74@30.9.2020 22:00:58 >>Ďakujem za pomoc páni.

U nás sa zachovalo označenie a "Nefajčiari" smaltované, za to P a Z gravírované.


E499001#3456@30.9.2020 22:15:06 >>"P" a "Z" máme tiež a aj tú "najväčšiu rýchlosť 60km/h:


Petrspk#983@06.10.2020 13:52:43 >>Pánové zde diskutující mám na vás dotaz...
Z jakého důvodu a případně v jakém časovém období se rušily na vozech Clm,Blm,BDlm a dalších přívěsných vozech předválečné konstrukce a následně i vozech k M131.1 poziční světla....


Bram#11514@20.10.2020 21:22:56 >>Tak se pokochejme jízdou M284.001: https://www.youtube.com/watch?v=qImwHuwzM40


dědek_hank#2762@20.10.2020 21:42:41 >>

Bram:
"Tak se pokochejme jízdou M284.001..."

Co to má za přívěs - nebo spíš místo přívěsu?


Bw_Ig#569@21.10.2020 21:13:15 >>Ad M 284.001

Největší stupeň dokončení měl první motorový vůz M 284.001, který ve čtvrtek 15. 11. 1947 absolvoval tovární zkušební jízdu z Králova Pole do Tišnova, pak z Brna do Adamova a zpět. Ta však nedopadla příliš dobře, a vozidlo nebylo schopné předání objednavateli. Současně u vozu M 284.001 se jednalo o první poválečný motorový vůz vyrobený v závodech Královopolské strojírny. To sama KPS zdůrazňovala při propagaci výrobku.
Tyto první tovární jízdy vozu M 284.001 poznamenaly velké problémy a závady, jak na motorové části naftových motorů, tak elektrické výstroji BBC, která nebyla kompatibilní se systémem trakčního-výkonového řízení ČKD. To všechno se musela Královopolská strojírna odstranit. Ale nedařilo se jí to, čímž předání vozů ČSD se prodloužilo o celý měsíc. V dalších týdnech do prosince 1947, se intenzivně sjednávaly nápravy v problémové elektrické instalaci i naftových motorech. Oba motorové vozy M 284.001 a 002 se ještě několikráte podrobily továrním zkušebním jízdám na úseku tratě Královo Pole – Tišnov, než se dospělo k přijatelnému řešení elektrické regulace obou naftových motorů a elektrických okruhů.
Po několika odkladům v datumu předání obou nových motorových vozů se konečně druhý týden v prosinci 1947 dojednalo s ŘSD Brno jejich prozatímní předání správě ČSD. ŘSD Brno mělo samo zájem aby oba motorové vozy M 284.0 zůstaly v některé výtopně přímo v Brně, aby se dařilo odstraňovat závady přímo montéry Královopolské strojírny. Na uvedený problém poukazovala sama Královopolská strojírna v komunikaci jak s Ministerstvem dopravy, tak ŘSD Brno.
První dva motorové vozy byly dne 11. 12. 1947 předány z výrobního závodu do výtopny ČSD Horní Heršpice. Toho dne také vykonal M 284.001 technicko-policejní zkoušku na trati H. Heršpice-Břeclav-Přerov. Druhý motorový vůz M 284.002 měl TPZ až 27. 1. 1948. Kvalitu práce i konstrukce dokládá i to, že oba vozy zcela bez problému a klidnou jízdou dosáhly maximální rychlosti 138 km/h. Ono s tou kvalitou až tak „horké“ nebylo. Závady stále měly naftové motory (vlivem nekvalitního poválečného materiálu), elektrická instalace od závodů BBC (vyrobená již roku 1940) a elektrická regulace obou trakčních okruhů. Tím první měsíce provozu roku 1948 byly oba vozy velmi často opravovány servisními montéry jak Královopolské, tak závodů BBC Drásov.

To video, je vzácné.
Ale v lednu 1948 oba vozy se zátěží + měřící vůz jely do Bratislava a zpět do Brna.


Mahel#2323@21.10.2020 23:20:08 >>dědek_hank: záběr je velmi nekvalitní, aby se dal přesněji určit typ, velmi pravděpodobně je to některý vůz řady Ca smíšené stavby a rakouské konstrukce z doby před 1. světovou válkou


Jnd#13354@24.10.2020 12:27:58 >>Tohle už asi také spadá do kategorie historické ...




Viajero#630@25.10.2020 16:07:05 >>Přeji pěkné odpoledne. Mohl by někdo znalý napsat, jaký je současný osud těchto půvabných vozidel. Chomutov? Provozní?
Děkuji.


22michal#401@25.10.2020 20:23:14 >>Elinka (M400.001) letos měla normálně jezdit na Bechyňce.
Jestli to byla v reálu pravda, to nevím jistě.
Ale každopádně je deponovaná nejspíš v Táboře?
E436.004 je snad v tom Chomutově?


Janek_lemoch#3845@25.10.2020 20:34:44 >>E 436.004 společně s E 423.001 jsou v Chomutově a měly by být provozní, M 400.001 je odstavený, ale nevím od kterého roku.


Bram#11529@26.10.2020 6:21:03 >>Janek lemoch:E 436.004 společně s E 423.001 jsou v Chomutově a měly by být provozní

Spíš by se chtělo zeptat: Kdy vyjely naposled? Mám za to, že to je již hodně dlouho a tím bude dáno i to, že provozní určitě nebudou. Očekávám minimálně propadlé UTZ...

Jistě by tyto elektrické stroje šly zprovoznit jednodušeji, než parní lokomotivy, ale mám za to, že NTM nic takového nechystá a hlavně ani nechce ::nene::.


Bram#11530@26.10.2020 6:23:47 >>Bw_Ig:To video, je vzácné.

Narazil jsem na něj úplnou náhodou a vůbec jsem nečekal, že něco takového existuje. Proto jsem sem dal okamžitě na něj odkaz ::wink::.


Bdlm#1893@26.10.2020 7:03:01 >>Hlavně Bram ví všechno přesně😁. Elinka má v háj... trakčák tak se řeší jestli opravit nebo ne, neb konverze.


Bram#11532@26.10.2020 7:33:49 >>Bdlm:Hlavně Bram ví všechno přesně😁. Elinka má v háj... trakčák tak se řeší jestli opravit nebo ne, neb konverze.

Bram ale nepíše ani písmenko o Elince ::nene::.

Bram komentoval pouze stav na E436.004 a E423.001, což jsou v Chomutově dlouhodobě odstavené stroje. Jistě, těm nic pod střechou, kde jsou uloženy, nic nechybí, ale zase je krom výstavy nikdo už neuvidí. A pokud by byla konverze (doufám, že nebude), tak by byl konec historickému provozu Elinky a i případné možnosti zprovoznění E436.004 a E423.001 v budoucnu ::sad::.

Schválně, jestli to teď už národnětechnickomuzejník Bdlm pochopí ::proud::.


Bdlm#1894@26.10.2020 8:12:08 >>Seš doma?


Bram#11534@26.10.2020 8:16:03 >>Bdlm:Seš doma?

Tak do deseti dopoledne budu na home office.


Bdlm#1896@26.10.2020 8:18:12 >>Stavím se


Bram#11535@26.10.2020 8:19:09 >>Tak se stav ::wink::.


Viajero#631@26.10.2020 10:07:47 >>

Bram:
"Bdlm: tak se řeší jestli opravit nebo ne, neb konverze.
A pokud by byla konverze (doufám, že nebude).."

Děkuji všem za info. Konverze je samozřejmě penězovodní hovadina. Škoda, že jak jsem ze zdejších diskusí pochopil, na bechyňské dráze toho moc původního nezůstalo, aby se do toho daly hodit elegantní vidle kulturní památky (i když není kulturní hodnotou sám 1500V ss systém, jako první systematická železniční elektrifikace v ČR?).

Tato fotka je z cca 1988 při příležitosti nějaké akce na VÚŽ.


Janek_lemoch#3847@26.10.2020 10:29:07 >>A od kterýho roku Elinka stojí?


Zanechat zprávu

 ^ Nahoru

Témata Úvod