K-REPORT MOBILE 2.0

Diskuse K-report: Historická vozidla

Dolu v
Archiv

Témata Úvod


Mim.#40@08.6.2020 12:18:10 >>A našel jsem i dvě fotky toho RTO, co fotil jeden kamarád, bohužel dost mizerné.................


Diamant#1099@08.6.2020 12:57:52 >>Jussi: Tá ŠM s useknutým zadkom zrejme už neexistuje, v roku 2013 som z nej vyberal prevodovku a nejaké iné diely, ktoré sme potrebovali na ŠM 16,5. Majiteľ ju plánoval zlikvidovať.


Jussi#421@08.6.2020 20:25:42 >>Diamant: Jojo, hned pod tím příspěvkem z ní inzeruje zbylé díly - nápravy atd. Je dobře, že se z toho ještě něco použilo. Těším se až ŠM16,5 dokončíš. Jako strojaře a (už skoro) konstruktéra mě ten projekt hodně zajímá ::happy::


Sysel#480@08.6.2020 23:51:43 >>ad Mim.) Ten autobus v poli pod Rosečí bývala prodejna Jelcz na rábách a odcestovala do TMB, kde z ní teprv ten měšťák bude ::wink::, ale už snad velmi brzo, už je to skoro dodělané ::happy::::ok::


TMB#936@09.6.2020 14:39:23 >>Mohl by někdo poradit, co měly původně trolejbusy 6Tr, 7Tr a 8Tr za světla? Možná by stálo za to pokusit se o výrobu replik, ale chtělo by to nějaké vodítko.


Musejník pražský#0@09.6.2020 14:54:37 >>TMB:
Vážený kolego, zkuste se podívat na Tatru 87 ve starším "ceckatém" provedení.
S tímto modelem jeli pánové Hanzelka a Zikmund a podle fotek by to mohlo souhlasit.
Hezký den.


Tr_man#3600@09.6.2020 21:59:20 >>TMB: Když už o tom mluvíš, s čím jsou, prosím, shodná světla na pozdějších sériích 8Tr? viz odkaz

My máme na osmičce světla z devítky, ale určitě by si zasloužila ta správná... ::happy::


Mim.#41@10.6.2020 0:06:28 >>Sysel : Díky za info a palec nahoru tomu, kdo se do toho pustil.::happy::


náhodný_host#0@10.6.2020 5:41:58 >>TR man: V té době se vyrábělo třeba totok.
To samé auto jsem vlastnil v 80. letech a už tehdy to bylo nesehnatelné. Vnější chromovaný rámeček na tři šroubky zezadu, parabola na obvodu se třemi ozuby, kterými zapadla do hrnce, vnitřní rámeček na bajonet - zatlačit, pootočit, pustit. Když to zarezlo, rozdělat to skoro nešlo.
Stejná světla se opakovala u T 138 a prvních T 148.
9Tr má zase shodná s 1202 a prvními 1203.
Edit: Hele je. Ale bez toho vnejšího rámečku.


9_tr#6153@10.6.2020 8:41:07 >>Jen rámečky se na 1202 a 9Tr lišily. Mám na 1202 komplet světla z 9Tr a podle rámečků to několik lidí, co jezdili s 9Tr ihned poznalo odkud jsou.


TMB#937@10.6.2020 8:47:22 >>Ad Musejnik pražský: Děkuji mnohokrát za tip.


TMB#938@10.6.2020 8:55:12 >>Ad sysel: Byl mě ten autobus nějaký povědomý! Už to skoro bude - no, doufám, tam, kde autobus restaurují, tvrdí totéž už téměř dva roky.


Tr_man#3602@10.6.2020 9:20:51 >>Náhodný host: Díky, myslel jsem si to, ale přece jen jsem chtěl mít jistotu ::happy::


Musejník pražský#0@10.6.2020 9:31:09 >>náhodný_host:
Světla tohoto typu s rámečkem na bajonet měly tramvaje T3, Tatry 805, Tatraplán T 600 a T 87 v novější "břichaté" variantě. U T 600 a T87 to bylo vsazeno do vnějšího hrnce s
chromovaným rámečkem.


dědek_hank#2460@15.6.2020 9:53:54 >>Nevím, jestli tento dotaz patří sem...

Kdy byl standardní nátěr linkových autobusů ČSAD změněn ze zelenokrémového na modrokrémový?


Toť otázka#0@15.6.2020 10:06:56 >>Někdy kolem roku 1966-7.
Ta paralela je s polomáčenými městskými vozy.
U pražských erťáků byly polomáčené dodávány z fabriky do čísla 4746, rok 1966.
Od 4747 (1967) už chodily s pruhem. Starší vozy se pak houfně přelakovávaly.
U ČSAD to bylo obdobné a souviselo to s dodávkami nových vozů. Jsem přesvědčen, že obě "pruhované" verze (městská červená, modrá česanská) jdou ruku v ruce a přímo to souvisí se změnou lakovacího schématu u RTO. Vše ostatní se přizpůsobilo.
Takže bych to viděl na přelom 1966-7.


Study#13898@15.6.2020 10:12:14 >>Má to vlastně nějakou logiku, proč byly linkové nejdřív olivové zároveň v provozu červené (RO komplet, nejen od oken dolů) a pak ta modrá?


dědek_hank#2461@15.6.2020 11:03:42 >>Toť otázka: Děkuji.

Study 13898: Tu zelenou ČSAD zdědily po autobusech ČSD. První autobusy RO provozované ČSD od r. 1947 do vzniku podniku ČSAD byly zelené s červenou poprsnicí a na boku měly lvíčka.

Červené byly autobusy ČSAD tam, kde ČSAD provozovala zároveň městskou dopravu. Ale nevsadil bych si na to, kdy se červená začala používat pro tento účel. Pamatuji stav v Žamberku. ČSAD dopravní závod 506 Ústí nad Orlicí tam pro městskou linku od nádraží ČSD na náměstí ještě v 1. polovině 60. let používal zeleno-krémový bus RO linkového typu, který pak vystřídal RTO městského provedení s dvojími dveřmi natřený už červeno-krémově. Moje vzpomínky nejsou spolehlivé, ale skutečně k té změně mohlo dojít někdy ve 2. polovině 60. let.


TMB#945@15.6.2020 11:34:46 >>Tak červená barva pro vozy MHD byla jednotně nařízena někdy kolem roku 1955. Lze to krásně vidět na dodávkách trolejbusů Škoda. Zajímavé je, že poslední dva brněnské trolejbusy 7Tr byly už z výroby červené, ale první dva 8Tr ještě modré.
A i ty modré / červené pruhy byly od roku 1967 stanoveny nějakým nařízením - týkalo se to i Ikarusů 620, 630.
Šedozelená u autobusů měla být khaki, což asi souvisí s jistou militantností tehdejšího režimu a možné eventuality využití autobusů pro vojenské účely. Zde si nejsem jist, jestli tento odstín opravdu pochází již z doby ČSD. Viděl jsem jeden právě restaurovaný autobus RO, na němž byly stopy tmavší šedé.


dědek_hank#2462@15.6.2020 12:07:32 >>TMB 945: Původní tmavozelená barva motorových vozů ČSD byla klasická vagónová, ale v letech 1934 - 1935 byla po krátkém dvoubarevném zelenokrémovém intermezzu nahrazena světlejším zeleným "rosničkovým" odstínem. (Vagónovou zeleň nebylo na pozadí vegetace pořádně vidět, čemuž byly připsány i některé nehody se silničními vozidly na železničních přejezdech.) Koncem r. 1938 pak přišel výnos o červeném nátěru motorových i přívěsných vozů. Barva autobusů ČSD pak víceméně kopírovala - s výjimkou té červené - barvu kolejových motorových vozů. Aspoň pokud je mi známo, a vývoj po válce už tak přesně neznám. A mohu se samozřejmě mýlit.


AD 725#0@15.6.2020 13:20:49 >>Zatím nejlepší popis problematiky přechodu na pruhované zbarvení byl uveřejněn v časopisu SD 5-1967 :



TMB#946@15.6.2020 13:39:02 >>Tak to je bomba! A hlavně je tam potvrzena moje doměnka, že červená tehdy byla používána tmavší, než ČSN 8140 - tedy ČSN 8190.


dědek_hank#2463@15.6.2020 13:41:41 >>AD 725: No to je paráda, děkuji mnohokrát. ::jidlo::::ok::


dědek_hank#2464@15.6.2020 13:55:58 >>Ještě mě napadlo: A je tedy známo, kterému odstínu podle ČSN 67 3067 odpovídala ta zelená používaná pro autobusy ČSAD do r. 1967?


TMB#947@15.6.2020 14:56:02 >>Patrně ČSN 5450, tedy běžná "vétřiesková". Jenže dokázala dost vybledout až do světle šedé.


My jsme nakonec skončili u RAL 7002.


dědek_hank#2465@15.6.2020 15:10:53 >>TMB 947: Děkuji.
Ještě AD 725: Co znamená ta zkratka SD?


Toť otázka #0@15.6.2020 15:17:53 >>Ten článek je, za snad mnoho let, opravdu přínosným příspěvkem zde na K-R. Díky za něj.
vysvětluje, mimo jiné, i přelakování komunálních vozidel na oranžovo ve stejné době. Předtím byla "stříbrná" (hliníková)


dědek_hank#2466@15.6.2020 15:32:04 >>TMB 947: No jo, jenže 7002 je ve vzornících RAL deklarována jako hnědošedá/olivově šedá... A převody jsou vůbec věčné téma: Někde se jako ekvivalent RAL 7002 uvádí ČSN 2179, jinde 2141... To už se zelenou nemá moc společného. K ČSN 5450 by snad mohla být blízko třeba RAL 6002.

Těžko se v tom vyznat. ::crazy:: V modelářských diskusích kolem odstínů barev občas planou dost intenzivní vášně. ::rofl::


Toť otázka #0@15.6.2020 15:51:15 >>Já myslím, že ta barva ČSAD busů před přelakováním do modré, nebyla úplně jednotná.
Erťáky bývaly hodně světlé, taková vyblitá zeleno-béžová. Ale některé starší stroje byly daleko tmavší.


310097#253@15.6.2020 18:36:01 >>Patrně ČSN 5450, tedy běžná "vétřiesková".

ČSN 5450 - RAL (nemá číslo) - KHAKI


AD 725#0@16.6.2020 1:33:54 >>Jsem rád, že jsem to neskenoval zbytečně a že Vás to zaujalo.
SD- Silniční doprava: měsíčník pro otázky dopravní politiky, ekonomiky a techniky, vycházelo to do cca 1967.

Někde mám i fotky vozu RTO-MEX BZ-12-26 brněnského d.z. 622 provozovaného na lince Bystrc-Kuřim, kde je změna z původního polomáčeného na novější pruhované zbarvení v období druhé poloviny 60. let dokladovaná. Vše je však čb, tak se nedá s určitostí potvrdit, jestli to novější provedení nátěru je z červenými nebo modrými pruhy, protože ač to bylo městské provedení z nějakého neodebraného exportu (ventilačky "Rumun") a z Karosy to bylo v polomáčeném červenokrému, tak toto auto bylo po celou dobu prioritně na příměstské lince Bystrc-Kuřim, která s městskou dopravou neměla nic společného a po změně dle nově zavedeného by červená podle typu linky nedávala smysl. Je možné, že když se jednalo o městské provedení vozu, tak to automaticky dostávalo červenou nehledě na nasazení vozu (podle pamětníků to byly červené pruhy, ale...)? Znáte někdo nějaký případ, kdy byly městské RTO MTZ/MEX u ČSAD provozované mimo MD a v modro-krémové kombinaci? (fotky některých ŠM-11 ČSAD v modro-krémové jsem viděl, u městských RTO ČSAD jsem zatím žádnou barevnou fotku dokladující modré pruhy neviděl)


Barva#0@16.6.2020 9:14:15 >>TMB - 15. června 2020 - 11:34:46
Tak červená barva pro vozy MHD byla jednotně nařízena někdy kolem roku 1955.

To ale neplatilo ve Zlíně, kde ještě provní kus RTO byl dodán v baťovské modré. Další RTO i trolejbusy 9 Tr byly dodávány ve světlejší modré.


dědek_hank#2468@16.6.2020 11:26:37 >>

Barva:
"TMB - 15. června 2020 - 11:34:46
Tak červená barva pro vozy MHD byla jednotně nařízena někdy kolem roku 1955."

To už víme. Zlín byla výjimka. (Třeba někdo vysvětlí, proč byla trpěna.) Jenže dotaz AD 725 byl na barvu vozů, které byly v provedení pro MHD (dvoje dveře, méně míst k sezení) provozovány podniky ČSAD - a většinou zřejmě na linkách splňujících parametry městských linek.

Jde o to, jestli prioritu při rozhodování o barevnosti měla skutečnost, že je provozuje ČSAD nebo že jsou nasazovány na linkách městského charakteru.

(Příspěvek byl editován uživatelem dědek_hank.)


Toť otázka#0@16.6.2020 11:31:56 >>Domnívám se, že v počátku toho nařízení se to dodržovalo poměrně striktně, viz opravdu celkem důsledné přelakovávání erťáků ve všech DP a ČSAD. Ale časem se to (jako všechno) tak nějak "otupilo". Ale městské (MTZ, MEX) erťáky byly určitě i modré, i když to nebylo časté.
S příchodem K700 se na to asi už celkem dlabalo, protože ve všech DP, kde byly i vozy C734, tak zůstaly modré. Kdežto linkové RTO i ŠL11 u DP byly z většiny opravdu červené.


dědek_hank#2469@16.6.2020 15:48:27 >>OK. Děkuji všem za věcnou a užitečnou diskusi. ::ok::


Study#13900@16.6.2020 16:30:20 >>Napadá mě ještě jedno, to hodně často používané "lux" zbarvení na RTO-CAR bylo volitelné, bylo to povolené nebo bylo jen na vozech, které jezdily pouze zájezdy (vyčleněné z linkové dopravy, protože nebyly zájezdové vozy)?


310097#258@16.6.2020 23:40:04 >>

dědek_hank:
"Ještě mě napadlo: A je tedy známo, kterému odstínu podle ČSN 67 3067 odpovídala ta zelená používaná pro autobusy ČSAD do r. 1967?"

Podľa tejto stránky:
ČSN 5450 vs RAL 6003 "khaki"

... a tuto prevod nie je:
ČSN 5450 khaki


AD 725#0@16.6.2020 23:41:24 >>Taky zajímavá otázka, jediné co vím tak, že toto a ještě jedno atypické provedení zbarvení (viz foto) bylo ve větších sériích vyráběné počátkem 70. let (možná i o něco dříve) v Holýšově a tyto vozy byly často u podnikových doprav ZV ROH různých výrobních podniků (mám dokladováno např. TOS Kuřim - zbarvení "atyp") a větších JZD (mám dokladováno např. JZD Brťov-Lipůvka - zbarvení "LUX"). Často bývají obě provedení nátěru dokladované na různých československých pohlednicích ze 70. let, ale jestli to jsou i vozy z ČSAD nejde rozpoznat (resp. zatím nemám žádný dobový záběr zmíněných vozů s logem ČSAD, mj. stejně tak nemám nic co by dokladovalo modré pruhy na MTZ/MEX).



Jiri_Heracek#99@22.6.2020 12:40:08 >>V Praze se modre 706 RTO od CSAD vyskytovaly take v letech 1971 - 1972 jako vypomoc dopravnimu podniku, ja jsem s nimi jezdil denne do skoly na expresni lince cislo 256 ( na ni mely exkluzivitu) z Proseka ke Svermovu mostu, ktera byla vylozeny "bagr" na Proseku tri stanice nastup, pak jeste mezilehla na Vychovatelne, ale tam toho nikdy moc nebylo, a pak vystup Statni planovaci komise na nabrezi a Svermuv most konecna. Interval byl az okolo jedne minuty, dole v Praze bezne staly dva az tri busy soucasne na nastup, na Proseku jsi videl na dohled v sousedni stanici dalsi. Tim ze byly modre, snadno se poznaly od druhe zdejsi linky 157 v rezii DP. Az pozdeji k nam zavedly dalsi dve linky 169 a 226 dolu do Vysocan a Strasnic ci Vrsovic, na nich jezdily dost atypy v parku stroju RTO dopravniho podniku, nekdy jednodveraky model CSAD ale cervene, i verze s vysokymi sedadly ( pomatuji si vuz 4210 a 4211 )a hodne ruznych zbytku soubehu exportu do Rumunska ci na Kubu, ktere se odlisovaly od provedeni pro CSSR. Zvlast ty Kuby mely az do prelakovani jiny lak, barvu rumunu si uz moc nepamatuji, stejne to skoncilo vsechno cerveno-kremove


RTO PHA#0@22.6.2020 14:41:23 >>Rumuni byly normálně červený, kubánci zeleno-modrý, pak tu bylo ještě několik celopískovejch a snad dva bleděmodrý


Renovace Autobusů #0@02.7.2020 11:45:50 >>

Škoda 706 RTO - máme odstrojeno
Po kompletním odstrojení se konečně můžeme pustit do samotné renovace tohoto historického autobusu.


Dan_J.#2@03.7.2020 13:32:14 >>Hezký den.
Podle světel, není to náhodou Jelcz?


9_tr#6169@04.7.2020 7:49:03 >>Dan j: světla nic neříkají, ta se měnila. Viz odborná literatura a internet.


Vaclav80#4@04.7.2020 19:47:14 >>Na Jelcz ale ukazují zadní bouchací dveře, ty snad česká rtočka nikdy neměla. Ale na druhou stranu po pár generálkách bylo možné všelicos.


Zanechat zprávu

 ^ Nahoru

Témata Úvod